تبلیغات
سامانه ایران صنعت - بانک اطلاعات صادر کنندگان زعفران استان خراسان رضوی

مرکز جامع ثبت و انتشار مشخصات و سوابق اجرایی شرکتهای صنعتی
 

 

آیا شرکت خود را به دایرکتوری صنایع ایران اضافه کرده اید تا مخاطبین آسانتر و سریعتر شما را بیابند؟

آیا در جستجوی لیست بانک اطلاعات شرکتها و صنایع هستید؟

آیا می خواهید خدمات و محصولات خود را با استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ صنعتی به هزاران متخصص و صنعتگر اطلاع رسانی کنید؟

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی گزینه های زیر کلیک نمایید

شرکت خود را به دایرکتوری صنایع ایران اضافه کنید

لیست بانک اطلاعات ایران صنعت را دریافت کنیدخدمات و محصولات خود را به صنعتگران اطلاع رسانی کنید

                                       


















iran-sanaat.mihanblog.com
iran-sanaati.mihanblog.com
iran-sanaye.mihanblog.com

 

 
iranesanati.mihanblog.com
irane-sanati.mihanblog.com
iranesanaati.mihanblog.com
irane-sanaati.mihanblog.com
iranisanat.mihanblog.com
 
iranisanaat.mihanblog.com
iran-sanaaye.mihanblog.com
www.iransanat.org
http://www.iransanat.org/maneger/Content/Documents/InfoBank.asp
http://www.iransanat.org/maneger/Content/Documents/Emailing.asp




http://emailing.mihanblog.com




 

 

 



تشخیص زعفران مرغوب و اصل: زعفران از نظر درجه بندی در سه نوع سرگل ، دسته ای و پوشالی تقسیم می شود كه رنگ، طعم و عطر سه شاخصه عمده برای درجه بندی این محصول می باشد . تشخیص زعفران اصل و مرغوب برای هر خریدار و مصرف كننده ای اهمیت دارد ،زیرا به دلیل گران بودن این محصول در بازار برخی از سود جویان با تقلب و اضافه كردن برخی از مواد نا خالص به آن در پی كسب در آمد نامشروعند . برای تشخیص زعفران اصل و شناسایی آن ازانواع تقلبی می توان از روشهای تجربی و آزمایشگاهی استفاده می كنیم : روش تجربی: 1) تارهای زعفران را در بین یك تكه كاغذ تا شده كاهی بگذارید و كمی فشار دهید سپس كاغذ را نگاه كنید چنانچه آثار لكه چربی باقی نگذاشته باشد زعفران اصل و در غیر اینصورت تقلبی است . 2) چند تار زعفران را در بنزین بیندازید اگر بنزین را رنگین نكرد زعفران اصل و در غیر اینصورت تقلبی است . 3) مزه زعفران كمی تلخ و مطبوع است . بوی آن نیز كمی تند است . افراد خبره از رنگ ، بو و مزه زعفران به راحتی اصل یا تقلبی بودن آنرا تشخیص می دهند . روش آزمایشگاهی : روش اول ـ به چند میلی گرم پودر زعفران ، دو یا سه قطره اسید سولفوریك غلیظ در یك شیشه ی ساعت اضافه می كنیم . در این صورت زعفران ابتدا به رنگ قرمز مایل به قهوه ای و پس از مدت كمی ، به رنگ قرمز مایل به بنفش مبدل می شود . این آزمایش به طور كامل اختصاصی نبوده و مربوط به موادی است (مانند زعفران ) كه دارای تركیبات كاروتنوئیدی (موادی دارای رنگ های زرد و یا نارنجی ) می باشند . روش دوم - چند میلی گرم پودر زعفران را دریك شیشه ساعت قرار داده و به آن یك قطره اسید سولفوریك اضافه كرده و كمی می ساییم . پس از آن ، مخلوط رازیر میكروسكوپ قرار داده و با بزرگنمایی 100 ملاحظه می كنیم . بعد از حداكثر یك دقیقه ، تكه های پودر به رنگ آبی مبدل گشته و اطراف تكه ها هاله ای از رنگ آبی احاطه می شود . تقلبات چون زعفران بسیار گران قیمت می باشد ، ممكن است گاهی همراه با تقلیات باشد . مهم ترین تقلبی كه به عنوان زعفران صورت می گیرد گل رنگ می باشد كه شباهتی به زعفران دارد و می تواند ایجاد رنگ زرد كند . زعفران به ویژه به صورت پودر ، با تقلیات بیش تری می تواند همراه باشد. نکات بسته بندی زعفران: یک بسته بندی مناسب زعفران باید دارای کلیه موارد ذیل باشد: * - آدرس کامل و صحیح کارخانه * - تلفن * - شماره پروانه ساخت * - علامت استاندارد * - تاریخ تولید و انقضاء * - نام و ثبت تجاری * - سری ساخت یا سری تولید * - وزن خالص * - نوع زعفران همراه با درجه بندی آن قیمت روند تغییرات قیمت زعفران بیانگر نوسانات شدید در طی دوره بیست ساله اخیر بوده است بگونه ای که از حد اکثر 927 دلار برای هر کیلوگرم در سال 1362 به 344 دلار در سال 1373 کاهش یافته است و در سال 1384 مجدداً قیمت به 422 دلار افزایش یافته است. بررسی های مطالعاتی نشان می‌دهند که قیمت زعفران در بازار جهانی بمراتب بیش از قیمت هایی است که در سالهای اخیر توسط ایران در این بازار ها به فروش رفته است. بعنوان مثال اسپانیا با خرید زعفران ایران و مخلوط کردن زعفران سایر کشورها از جمله خود اسپانیا و پس از مراحل بسته بندی در یک زنجیره بازاریابی متشکل زعفران فوق را تا کیلویی بیش از 2000 دلار در سال 1380 در بازارهای کشورهای عربی بفروش رسانیده است. همین بررسی ها نشان می‌دهند که اگر ایران بتواند قیمت زعفران خود را به سطح قیمت اسپانیا و یا متوسط قیمت جهانی برساند در این صورت بطور حداقل 35 تا 40 درصد بردرآمد ارزی کشور افزوده خواهد شد که این امر هم موجب افزایش درآمد تولید کنندگان گردیده و هم افزایش منافع صادر کنندگان و مجموعه عوامل بازار رسانی این محصول را در پی خواهد داشت. بر اساس قیمت های جاری ارزش کل صادرات زعفران ایران از رقم 5/43 میلیون دلار در سال 1380 به بیش از 100 میلیون دلار در سال 1384 رسیده است تعرفه های صادرات زعفران: تعیین تعرفه صادرات زعفران در ایران بر عهده سازمان توسعه تجارت می باشد. در حال حاضر برای بسته بندی های بیشتر از 30 گرم زعفران ، 5 درصد عوارض در نظر گرفته شده است و این در حالی است كه در ابتدا برای صادرات بسته بندی های بزرگتر از 30 گرم زعفران 40 درصد عوارض تعیین شده بود. مشکلات صادرات مشکلاتی که کشور ما, ایران در صادرات غیر نفتی بخصوص زعفران دارد به قرار زیر است: 1) وجود منابع سرشار نفت و گاز 2) عدم وجود برندی معتبر 3) نوسانات شدید قیمت و فقدان استراتژی قیمت گذاری 4) مشکلات بسته بندی 5) رقابت تولید کنندگان جهانی زعفران 6) کنترل کیفیت و رعایت استانداردها 7) فقدان سازمان تجاری حرفه ای زعفران 8) عدم تمرکز بر توسعه بازار 9) عدم تامین انتظارات بازارجهانی 10) توسعه جهانی کشت و رقبای جدید 11) حمایتهای هدایت نشده ضعف در اجرای حمایتها 12) قاچاق پیاز زعفران 13) تبلیغات ضعیف حال به تجزیه و تحلیل هر کدام از علل چالشهای صادرات زعفران می پردازیم : · وجود منابع سرشار نفت و گاز: هر نظام اقتصادی، محصولاتی را تولید كرده و به دنیای خارج صادر می‌كند و درازای آن، نیازهای وارداتی خود را تأمین می‌كند. به‌طور طبیعی، هرچه اقلام صادراتی از تنوع بیشتری برخوردار باشند، آسیب‌پذیری اقتصاد از نوسانات بازارهای جهانی كمتر بوده و از ثبات بیشتری در بعد خارجی برخوردار خواهد گردید. اقتصاد ایران به دلایل متعدد كه عمدتاً به سیاستگذاری مربوط می‌شود، محصولات ناچیزی را در بخش‌های صنعت و كشاورزی تولید كرده و به دنیای خارج صادر می‌كند و برای تأمین نیازهای وارداتی خود عمدتاً به صادرات نفت خام وابسته است. بیش از 80 درصد از منابع ارزی كشور و بیش از 70 درصد از منابع بودجه عمومی (به طور مستقیم و غیرمستقیم) از محل بخش نفت تأمین می‌شود. از سال‌های بسیار دور، وابستگی اقتصاد كشور به صادرات نفت خام، پدیده‌ای مذموم تلقی می‌شده است كه شاید بتوان عمده‌ترین دلایل مذموم بودن این پدیده را حول محورهای زیر خلاصه كرد: 1)آسیب‌پذیری اصلی‌ترین منبع درآمدی كشور از نوسانات بین‌المللی 2) خارج از كنترل بودن مهمترین متغیر اقتصادی كشور و درنتیجه، عدم امكان هدف‌گذاری بر روی شاخص‌های كلیدی اقتصاد كلان . 3) در اختیار بودن منبعی آسان برای ادارة‌ كشور و درنتیجه، اهتمام كافی نداشتن برای به كار انداختن و فعال كردن بنیه‌های درونی اقتصاد؛ 4) اتكاء به نفت آنگاه كه با مالكیت نفت توسط دولت‌ها همراه می‌گردد، امكان قدرت گرفتن حكومت‌های مستقل از خواست مردم را تقویت می‌كند و همان‌گونه كه مشاهده می‌شود، اكثر كشورهای صادركننده نفت با ویژگی ذكر شده، به صورت نه چندان دموكراتیك اداره می‌شوند 5)وجود نفت در كشورهای درحال توسعه، بویژه در سالیان گذشته، به قدرت‌های بزرگ جهانی انگیزه داده است تا به منظور بهره‌برداری هرچه بیشتر از منابع انرژی ارزان قیمت، تسلط خود را بر این كشورها بگسترانند .شكل‌گیری مطالبی از نوع آنچه كه ذكر شد، در ذهن تصمیم‌گیرندگان و سیاستگذاران موجب گردید تا رشد بخش نفت به هر شكل، پدیده‌ای مذموم و ضدارزشی تلقی شود. بر همین اساس و نیز در واكنش به سیاست رژیم پهلوی مبنی بر تولید هر چه بیشتر نفت خام و نیز براساس برداشتی خاص از چگونگی حفظ مصالح نسل آینده، تولید نفت خام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به میزان قابل توجهی كاهش پیدا كرد و متعاقب آن سرمایه‌گذاری در اكتشاف نیز به سطح بسیار نازلی تقلیل یافت. سهم جمهوری اسلامی ایران از اوپك به كمتر از یك سوم رقم قبل كاهش یافت و درمقابل، كشورهایی مانند عربستان توانستند به راحتی سهم خود را با یك جهش، به بیش از یك ونیم برابر رقم قبلی افزایش دهند و درآمدهای سرشار ارزی را كه هم ناشی از افزایش یكباره قیمت و هم افزایش بی‌دردسر تولید بود، نصیب كشورشان كنند. تداوم عدم سرمایه‌گذاری در بخش نفت و نداشتن تعامل با دنیای خارج، به دلیل شبهه پیگیری اهداف استعماری از یك سو و رشد سریع فناوری و دانش مدیریت در كشورهای صنعتی از سوی دیگر، باعث شد تا فاصله تكنولوژیك کشورایران با جهان، روزبه روز عمیق‌تر شود. صادرات کشورهای در حال توسعه غالبا به یک یا چند محصول عمده کشاورزی و منابع طبیعی خام محدود می شود که میزان آن بیشتر بین 80 تا 90 درصد ارزش کل صادرات است. بنابراین با شروع نوسانات قیمتی در بازار جهانی آن محصولات ، تراز پرداخت های کشور مربوطه دچار عدم موازنه میشود . کشور ما نیز به دلیل وجود محصول عمده نفت، جزء کشورهای اشاره شده محسوب می شود. سیاستهای دولت در طی سالهای اخیر همیشه در جهت کاهش درآمدهای ارزی حاصل ار فروش نفت و افزایش محصولات غیر نفتی بوده و این امر موجب شده تا سهم صادرات نفت از کل صادرات کشور در سالهای اخیر، هرچند با نوسانات کوتاه مدت رو به کاهش باشد . ولی نفت همچنان محصول عمده صادراتی کشور به شمار می رود. بنابراین هر گونه نوسان در قیمت نفت می تواند در سیاستهای اقتصادی کوتاه مدت و دراز مدت کشور، تاثیراتی بگذارد که آثار آن تا بلند مدت محسوس خواهد بود. بنابراین، توجه بیشتر به صادرات محصولات غیر نفتی از جمله محصولات کشاورزی به ویژه آن دسته از محصولاتی که در آینده قابلیت صادرات بیشتر و دسترسی به بازار های جدید را دارا میباشند، ضروری به نظر می رسد. شاید بتوان مشکل اصلی صادرات زعفران و به طور کلی محصولات غیرنفتی در ایران را وجود منابع عظیم نفتی دانست که از فروش و صادرات این ثروت، درآمدهای سرشاری نصیب دولت می گردد که انگیزه پایینی را برای دولت جهت توجه به صادرات غیرنفتی موجب می شود. در این زمینه مجلس می تواند با تصویب قوانینی، مقدار کمتری از درآمد نفت را در اختیار دولت بگذارد، تا دولت برای تأمین درآمد خود مجبور به سرمایه گذاری زیربنایی در صادرات غیرنفتی و به‌خصوص کالاهای کشاورزی شود. تا زمانی که نسبت درآمد حاصل از صادرات محصول زعفران به درآمد حاصل از فروش نفت؛ 1 به 600 باشد، هرگز نمی توان امید به افزایش ظرفیت‌ها برای تولید صادرات زعفران و دیگر کالاهای کشاورزی داشت. · عدم وجود یک نام تجاری معتبر امروزه برند( نشان تجاری )حرف اول را در اقتصاد جهانی می زند